Günlük 7 trilyon dolarlık işlem hacmine ulaşabilen forex, dünyanın en büyük finans piyasasıdır. Forexin ilk kuruluşundaki amaç döviz çiftleri ile işlem yapmakken zamanla yatırım araçlarındaki çeşitliliğin artması ile işlem hacminde bu denli rekor büyüme olmuştur.
Forexte döviz çiftleri komisyonsuz olarak işlem görmektedir. Ancak yapılan herhangi bir işlemde spread adı verilen bir maliyet bedeli vardır.
Spread nedir sorusuna anlaşılır bir tanımlama yapalım. Spread, döviz çiftleri arası alış fiyatı ve satış fiyatı arasındaki fiyat farkıdır. Makas aralığı olarak da bilinen spread kavramına bankalar, kuyumcular ya da döviz bürolarından da aşınayız. Bu finans kuruluşları da komisyon aynı sistem ile kazanç elde ederler.
Spread oranları, bir döviz çiftinin fiyatındaki 0,0001 birim hareketi olan pip cinsinden belirlenir. Pip sadece Japon Yeni için 0,01 olarak alınır. Yani dolar cinsinde 1 pip 0,0001 iken japon yeni cinsinde 1 pip 0,01’dir.
Spread İngilizce anlamı olarak yayılma anlamına gelmektedir. Eğer bir dövizde geniş bir yayılma varsa iki fiyat arasında daha büyük fark olduğu anlamına gelir. Çünkü Spread oranları hacim, likidite ve volatiliteden etkilenmektedir.
Eğer likiditede yükseliş olursa buna bağlı olarak alış satış fiyatı arasındaki fark azalır. Bir yatırım aracının işlem hacmi yükselirse ise yine buna bağlı olarak spread oranları düşüş gösterir. Oynaklık olarak da bilinen volatilite piyasanın hareketliliğini gösterir. Eğer hareketlilik artışı olursa buna bağlı olarak forex spread oranları çok hızlı şekilde değişiklik gösterecektir.
Yani bu da demek oluyor ki her paritenin spread oranları farklılık gösterebilmektedir. Spread oranları forexte açılan hesap türüne göre de değişkenlik gösterebilmektedir.
Yatırım amacına göre açılan hesaplarda forex şirketleri yatırımcılara avantajlı spread oranları sunabilirler. Standart hesapta yapılan işlemin spread maliyeti ile VIP hesapta yapılan işlemin spread maliyeti genellikle farklı olur. Forex şirketleri VIP hesap sahibi müşterilerine daha düşük oranlarda spreadlar sunabilirler.
Sabit spread zamandan ve piyasa koşullarından etkilenmezler ve hep sabit kalırlar. Forex aracı kurumları sabit spreadle çalışmak isteyen müşterilerine bu imkanı sunmaktadır. Sabit spreadlerin faydası işlem maliyetinin hesaplanmasını kolay hale getirmesidir.
Değişken spread ise zaman ve piyasa koşullarına göre sürekli değişiklik gösterir. Paritenin o anlık işlem hacmi, likiditesi ve volatilitesi spread oranının ne kadar olacağını belirleyen faktörlerdir.
Değişken spreadler diğer bir değişle dinamik spreadlerde işlem sonrasında ne kadar maliyet çıkacağını hesaplaması biraz zor olabilir. Özellikle oynaklığın çok olduğu zamanlarda anlık değişen spread oranlarına bu durum daha çok görülür.
Forex şirketleri müşteri portföyü arttırmak adına müşterilerine avantajlı işlem yapma imkanı sunarlar. Bu avantajlardan biriside düşük spread maliyetleridir. Müşteriler düşük spreadler ile uzun vadede işlem maliyetlerini düşürür ve işlem sonunda karlılıklarını daha da arttırabilirler.
En düşük spread sunan forex firmalarına, FxPro, XM Forex, FXTM, Kale FX ve HotForex gibi firmaları örnek olarak gösterebiliriz.
Forexte döviz çiftleri komisyonsuz olarak işlem görmektedir. Ancak yapılan herhangi bir işlemde spread adı verilen bir maliyet bedeli vardır.
Spread nedir sorusuna anlaşılır bir tanımlama yapalım. Spread, döviz çiftleri arası alış fiyatı ve satış fiyatı arasındaki fiyat farkıdır. Makas aralığı olarak da bilinen spread kavramına bankalar, kuyumcular ya da döviz bürolarından da aşınayız. Bu finans kuruluşları da komisyon aynı sistem ile kazanç elde ederler.
Spread oranları, bir döviz çiftinin fiyatındaki 0,0001 birim hareketi olan pip cinsinden belirlenir. Pip sadece Japon Yeni için 0,01 olarak alınır. Yani dolar cinsinde 1 pip 0,0001 iken japon yeni cinsinde 1 pip 0,01’dir.
Spread İngilizce anlamı olarak yayılma anlamına gelmektedir. Eğer bir dövizde geniş bir yayılma varsa iki fiyat arasında daha büyük fark olduğu anlamına gelir. Çünkü Spread oranları hacim, likidite ve volatiliteden etkilenmektedir.
Eğer likiditede yükseliş olursa buna bağlı olarak alış satış fiyatı arasındaki fark azalır. Bir yatırım aracının işlem hacmi yükselirse ise yine buna bağlı olarak spread oranları düşüş gösterir. Oynaklık olarak da bilinen volatilite piyasanın hareketliliğini gösterir. Eğer hareketlilik artışı olursa buna bağlı olarak forex spread oranları çok hızlı şekilde değişiklik gösterecektir.
Yani bu da demek oluyor ki her paritenin spread oranları farklılık gösterebilmektedir. Spread oranları forexte açılan hesap türüne göre de değişkenlik gösterebilmektedir.
Yatırım amacına göre açılan hesaplarda forex şirketleri yatırımcılara avantajlı spread oranları sunabilirler. Standart hesapta yapılan işlemin spread maliyeti ile VIP hesapta yapılan işlemin spread maliyeti genellikle farklı olur. Forex şirketleri VIP hesap sahibi müşterilerine daha düşük oranlarda spreadlar sunabilirler.
Forex Spread Çeşitleri
Forexte iki tür spread çeşidi vardır. Bunlar sabit spread ve değişken spread olarak adlandırılır.Sabit spread zamandan ve piyasa koşullarından etkilenmezler ve hep sabit kalırlar. Forex aracı kurumları sabit spreadle çalışmak isteyen müşterilerine bu imkanı sunmaktadır. Sabit spreadlerin faydası işlem maliyetinin hesaplanmasını kolay hale getirmesidir.
Değişken spread ise zaman ve piyasa koşullarına göre sürekli değişiklik gösterir. Paritenin o anlık işlem hacmi, likiditesi ve volatilitesi spread oranının ne kadar olacağını belirleyen faktörlerdir.
Değişken spreadler diğer bir değişle dinamik spreadlerde işlem sonrasında ne kadar maliyet çıkacağını hesaplaması biraz zor olabilir. Özellikle oynaklığın çok olduğu zamanlarda anlık değişen spread oranlarına bu durum daha çok görülür.
Forex şirketleri müşteri portföyü arttırmak adına müşterilerine avantajlı işlem yapma imkanı sunarlar. Bu avantajlardan biriside düşük spread maliyetleridir. Müşteriler düşük spreadler ile uzun vadede işlem maliyetlerini düşürür ve işlem sonunda karlılıklarını daha da arttırabilirler.
En düşük spread sunan forex firmalarına, FxPro, XM Forex, FXTM, Kale FX ve HotForex gibi firmaları örnek olarak gösterebiliriz.